Od sekkyō do otome bunraku [1]
O Japonii można bez przesady powiedzieć, że jest krainą lalek.
Mają one tam nawet swoje świątynie [2]. Sięgająca czasów prehistorycznych
tradycja japońskiej lalki mieni się różnorodnością
form, materiałów, z których jest wykonana, i przeznaczenia.
Zanim w XX wieku, pod wpływem kultury zachodniej, lalka stała się zwykłą
dziecięcą zabawką, a także odsakralnionym przedmiotem ozdobnym
czy kolekcjonerskim, postrzegano ją jako uduchowioną, zwykle przyjazną
człowiekowi towarzyszkę życia, na którą można przenieść własne troski,
choroby, przewiny i w ten sposób uwolnić się od nich. Do dziś Japończycy
traktują lalki z najwyższą powagą, postrzegając je jako przedmiot badawczy
teoretyków sztuki czy obiekt refleksji filozoficznej, antropologicznej,
etnograficznej, religioznawczej. Nie dziwi więc, że stworzyli oni również
bogatą tradycję lalki widowiskowej (animacyjnej), która na Zachodzie
kojarzy się przede wszystkim z teatrem bunraku [3] z Osaki, choć w rzeczywistości
zdumiewa różnorodnością odmian powstałych wcześniej lub
w podobnym (co bunraku) okresie.
Kyoraishi Genshin Przedstawienie kukiełkowe w herbaciarni – kakemono (2. poł. XVIII w.) | fot. © Wilczyński Krzysztof/Muzeum Narodowe |
Rozwój lalek widowiskowych (animacyjnych) nabrał przyśpieszenia pod
koniec XVI wieku wraz z narodzinami na wyspie Awaji ningyō-jōruri
(jōruri z użyciem lalek; lalkowe jōruri) [4]. Na potrzeby tego rozwijającego
się w warunkach rustykalnych widowiska, często pod patronatem świątyń,
powstały lalki animacyjne, z których na początku XIX wieku wyłoniły
się lalki bunraku, będące z kolei – po upływie około stu lat – źródłem
inspiracji dla twórców ich oryginalnej, kobiecej odmiany – lalek otome-bunraku (dosł. żeńskie bunraku), animowanych przez kobiety.
Jednoznaczna klasyfikacja japońskich lalek widowiskowych
(animacyjnych) jest utrudniona z powodu
wielkiego ich zróżnicowania. Zwykle przyjmuje się
różne kryteria podziału, jak między innymi: charakter
widowiska, w którym są używane (ludowe, sakralne,
świeckie; profesjonalne/teatralne; nieprofesjonalne);
cechy konstrukcyjne lalki; sposób trzymania i animowania
(bezpośredni – za pomocą rąk; niebezpośredni
– za pomocą sznurków, kijka, uchwytów); liczba animatorów
operujących jedną lalką: animacja jednoosobowa
(hitori-zukai), dwuosobowa (ninin-zukai),
trzyosobowa (sannin-zukai).
Z wnikliwej analizy rozmaitych japońskich lalek animacyjnych
wynika, że w wielu z nich można odnaleźć
synkretyczne rozwiązania wykazujące pełne lub częściowe
podobieństwo do rozwiązań stosowanych
w innych ich rodzajach. Dotyczy to i budowy, i technik
animacji.
Lalki sekkyō (sekkyō-ningyō) [5]
We wczesnych przedstawieniach ningyō-jōruri używano
lalek lekkich, nieskomplikowanych pod względem
konstrukcyjnym, animowanych jednoosobowo.
Taką prostotą odznaczały się między innymi sekkyō
(sekkyō-ningyō), początkowo wykorzystywane w widowisku
o tej samej nazwie, które jest najstarszym
gatunkiem japońskiego widowiska lalkowego, do
dziś zachowanego jedynie na wyspie Sado (prefektura
Niigata).
Głowy lalek sekkyō są wyrzeźbione z jednego kawałka
drewna, łącznie z szyją, w której znajduje się otwór
(kama-ana) z zamocowanym w nim na stałe około
trzydziestocentymetrowym drążkiem (uchwytem).
Głowa nie jest wyposażona w mechanizmy umożliwiające
poruszanie nią w pionie czy poziomie ani
wprawianie w ruch pojedynczych elementów twarzy.
Deska ramienna oraz zamontowany w drążku (przy
szyi) cienki, pięciocentymetrowy zaczep (yokogushi)
służą przytwierdzaniu kostiumu.
Lalki sekkyō wykazują duże podobieństwo do tsume –
małych, ręcznie poruszanych lalek bunraku, używanych
do prezentowania sporadycznie pojawiających
się na scenie postaci drugoplanowych [6].
Lalki bun’ya [7]
Lalki bun’ya (bun’ya-ningyō), podobnie jak sekkyō,
zachowały się w czterech miejscach w Japonii: na
wyspie Sado (prefektura Niigata) [8], w miasteczku
Yamanokuchi (prefektura Miyazaki) [9] oraz wioskach:
Oguchi (prefektura Ishikawa) i Tōgō (prefektura
Kagoshima). Są używane w widowisku określanym
jako bun’ya bushi jōruri (jōruri w stylu bun’ya).
Odznaczają się lekkością i prostą budową. Animowane
są jednoosobowo.
Lalki bun’ya składają się jedynie z drewnianej głowy
osadzonej na około dziesięciocentymetrowej długości
drążku oraz z lewej ręki – kija zakończonego nieruchomą
dłonią. Poszczególne elementy twarzy są
wyrzeźbione, a następnie pomalowane farbą
w odpowiednim kolorze. Głowa jest połączona z szyją
sworzniem i wprawiana w ruch przy pomocy sznurka.
Drążek przechodzi przez otwór w niewielkiej desce
ramiennej. Opuszczanie i unoszenie w górę głowy
umożliwia mechanizm (unazuki-keishiki) złożony
z umocowanego od zewnątrz na potylicy sznurka
(unazuki-no ito), który jest przewleczony ukośnie
przez szyję, górną część uchwytu dogushi i otwór
z przodu drążka. Głowa unosi się do góry wskutek
naprężenia sznurka, a po jego poluzowaniu samoistnie
opada w dół.
Animator porusza lalką, trzymając ją w lewej ręce,
którą wsuwa przez otwór w ubraniu na środku pleców.
Jednocześnie owija wokół swojego palca wskazującego
sznurek do manipulowania głową (unazuki-no
ito). Kciukiem tej samej dłoni podtrzymuje również
umocowany poziomo drążek stanowiący lewą rękę
lalki.
Za prawą rękę lalki służy wsunięta przez rozcięcie
w prawym rękawie jej kimona prawa ręka animatora,
który własną wystającą dłonią często ujmuje jakieś
przedmioty, wyraźnie ożywiając w ten sposób całą lalkową
postać.
Lalki shikisanba (shikisanba-ningyō/sanbasō-ningyō) [10]
Lalki shikisanba (shikisanba-ningyō), o odmiennych
od sekkyō i bun’ya cechach konstrukcyjnych i animacyjnych,
wprowadzono w lalkowej odmianie sakralnego,
trzyczęściowego widowiska ningyō-shikisanba
(trzy [tańce] ceremonialne wykonywane [z użyciem]
lalek) [11]. Na początku XVII wieku używane w tym
widowisku lalki zostały wyposażone
w głowy z ruchomymi
oczami i ustami, a ponadto
w obie ręce z dłońmi – umocowanymi
na prostych, sztywnych
kijkach – o palcach nieruchomych
albo zginających się
jednocześnie (nierozłącznie)
we wszystkich stawach. W razie
potrzeby w dłonie lalki wtyka
się są różne przedmioty, jak
wachlarz czy dzwonki (suzu).
W latach pięćdziesiątych XVII
stulecia lalka sanbasō o czarnej
twarzy została dodatkowo
wzbogacona o mechanizm
umożliwiający pochylanie
głowy do dołu i unoszenie jej
ku górze (unazuki-keishiki).
Lalki niemające nóg (dla
wygody animatora domyślnie
ukrytych pod sięgającym stóp
kimonem) są poruszane przez jedną osobę, a w przypadku,
gdy lalka jest wyposażona w nogi – przez dwie.
Animator podtrzymuje całą postać pod pachami, wsunąwszy
w specjalne otwory w rękawach własne ręce,
i prostymi, zamaszystymi ruchami manipuluje lalką,
nadając jej ruchom kierunek zgodny z ruchami swojego
ciała, a czasami wzmacniając też dodatkowo wrażenie
chodu ciężkim, głośnym stąpaniem własnymi
nogami. W przypadku gdy lalką porusza dwóch animatorów,
jeden z nich jest odpowiedzialny wyłącznie
za dolną część ciała, a drugi – za ręce oraz koordynację
ruchów.
Animator shikisanba-ningyō utrzymuje lalkę wysoko
w górze. Jej stopy sięgają więc zwykle klatki piersiowej
lub linii talii. W celu stworzenia wrażenia zamaszystego
stąpania nogi lalki bywają unoszone wysoko do
góry lub rozstawiane w szerokim rozkroku. Uwagę
zwraca też unikalny zwyczaj osłaniania twarzy lalek
maską, tak jak robią to realni wykonawcy tańców
okina czy aktorzy teatru nō.
Animatorzy lalek shikisanba występują w czarnych
kimonach, z odkrytymi twarzami, które – w przeciwieństwie
do obowiązującego w bunraku wymogu
utrzymywania neutralności ekspresji – mogą delikatnie
wyrażać emocje prezentowanych postaci.
Marionetki sznurkowe
Lalki shikisanba okazały się inspirujące dla artystów
widowiska jōruri, które już w drugiej połowie XVII
wieku było dobrze znane niemal w całej Japonii. Przykładowo
w popularnym zespole założonym przez kantora
Yamamoto Kakudayū (zm. 1700), w okresie między
1661 a 1681 rokiem, w nadziei na przyciągnięcie
widzów, zaczęto wprowadzać ito-ayatsuri-ningyō,
czyli marionetki poruszane za pomocą sznurków.
Wkrótce okazało się jednak, że nie podbiły one serc
Japończyków, którzy najbardziej upodobali sobie
widowiska z animowanymi ręcznie lalkami zbudowanymi
z głowy osadzonej na drążku i to one stały się
podstawą innowacji konstrukcyjno-animacyjnych
prowadzących do wyłonienia się lalki teatralnej.
Dopiero w XX wieku Japończycy zaczęli traktować
marionetki z większym respektem [12].
Lalki tezuma (tezuma-ningyō) a lalki jōruri (jōruri-ningyō)
Ważnym etapem w procesie rozwoju lalki widowiskowej
było powstanie pod koniec lat siedemdziesiątych
XVII wieku tezuma-ningyō (dosł. lalka-żona [dopasowana]
do ręki; inaczej: tejina [13]), za pomysłodawcę
których uważa się Yamamoto Hidanojō (XVII/XVIIIwiek), słynnego animatora z Osaki, zajmującego się
również wytwarzaniem lalek mechanicznych (karakuri-ningyō). Największa popularność tezuma-ningyō
przypada na okres między 1688 a 1736 rokiem. Współczesna
wiedza na ich temat jest fragmentaryczna,
ponieważ nie zachowały się ani egzemplarze, ani
szczegółowe opisy ich wyglądu czy techniki manipulowania.
Wiadomo jednak, że tezuma były wyposażone
w nieskomplikowane mechanizmy umożliwiające
wprawianie w ruch, za pomocą sznurków,
poszczególnych elementów oraz dokonywanie dzięki
temu błyskawicznych, zaskakujących zmian ekspresji
ciała i twarzy, co publiczność postrzegała z zachwytem
jako magiczne, iluzoryczne (tejina). Przypuszcza
się, że tezuma należą do jednych z pierwszych japońskich
lalek animacyjnych, które od 1678 roku wyposażano
w drewniane nogi [14].
W pierwszej połowie XVIII wieku zastosowane w lalkach
tezuma rozwiązania konstrukcyjne zostały
wykorzystane przez twórców lalek jōruri z dwóch
najsłynniejszych w okresie Edo (1600–1868) zespołów
w Osace: Takemoto-za i Toyotake-za.
Złoty okres japońskiego lalkarstwa widowiskowego
(teatralnego)
W trwającym przez około pięć dekad, począwszy od lat
dwudziestych XVIII wieku, okresie rywalizacji dwóch
najbardziej popularnych zespołów Takemoto-za
i Toyotake-za, określanym mianem złotego okresu
japońskiego lalkarstwa teatralnego, dokonano przełomowych
udoskonaleń lalek jōruri. Polegały one
przede wszystkim na zmechanizowaniu elementów
twarzy oraz rąk – w celu zróżnicowania ekspresji całej
postaci. Pierwsze przedstawienie z użyciem lalek
z ruchomymi ustami, zamykającymi się oczami oraz
dłońmi ze zginającymi się, wszystkimi jednocześnie,
palcami odbył się na scenie Toyotake-za w 1727 roku.
Trzy lata później w głowach lalek zainstalowano
mechanizm umożliwiający poruszanie gałkami ocznymi
nie tylko w pionie, ale również w prawo i lewo.
Artystom z zespołu Takemoto-za przypisuje się natomiast
opracowanie (1733) dłoni z poruszającymi się
oddzielnie i zginającymi się we wszystkich stawach
palcami, a rok później – również udoskonalenie trzyosobowej
techniki animacji (sannin-zukai). W konsekwencji
w ciągu kilku kolejnych lat dwukrotnie powiększono
rozmiary lalek (1736), które osiągnęły
wysokość około jednego metra, a ciężar – dwudziestu
kilogramów. Artyści z Toyotake-za udoskonalili też
mechanizm umożliwiający pochylanie i unoszenie ku
górze głowy (unazuki-keishiki), opracowali mechanizm
poruszający brwi, a ponadto skonstruowali oryginalne,
dwojakiego rodzaju uchwyty sashigane: czterdziestocentymetrowej
długości do animowania lewej
ręki i trochę krótszy – prawej ręki.
Dzięki tak innowacyjnym zmianom lalki zaczęły
łudząco
przypominać – pod względem wyglądu i płynności
ruchów – aktorów kabuki, którzy dla odmiany
rozwijali technikę gry, inspirując się lalkami. Efekt taki
nie byłby zapewne możliwy bez odpowiedniego udoskonalenia
trzyosobowej techniki animacji (sannin-
-zukai) [15].
Lalka awa-deko (jōruri) a lalka bunraku
Do połowy XVIII wieku artyści jōruri z Takemoto-za
i Toyotake-za stworzyli podstawy profesjonalnego lalkarstwa
określanego mianem bunraku. Tymczasem
na rozwój lalki używanej w przedstawieniach jōruri
o cechach rustykalnych w sposób istotny wpłynął
Tengu Hisa (właśc. Tenguya Hisayoshi I; 1858–1943).
Udoskonalił on technikę wykonywania drewnianych
głów, które znacznie powiększył (przesadnie w stosunku
do całej sylwetki) i sprawił, że ich twarze o wyraziście
zarysowanych elementach oraz oczach ze szklanymi
źrenicami stały się jeszcze bardziej realistyczne
i lepiej widoczne dla widzów zajmujących odległe od
sceny miejsca.
Lalki w stylu Tengu Hisy przyjęły się na prowincji.
Współcześnie są charakterystyczne głównie dla typu
awa-deko ningyō (dosł. lalki deko z prowincji Awa;
obecnie prefektura
Tokushima) [16]. Są one większe
i toporniejsze
od bunraku-ningyō, dlatego, odmiennieniż w bunraku, animator porusza lalką awa-deko
w taki sposób, aby pozostawała ona lekko pochylona
do przodu.
Bezpośrednim spadkobiercą awa-deko-ningyō są lalki
bunraku. Proces ich udoskonalania jest dziełem profesjonalnych
lalkarzy z założonego przez Uemurę Bunrakukena
III (1813–1887) zespołu Bunraku-za (obecnie
Kokuritsu Bunraku Gekijō – Narodowy Teatr Bunraku)
z Osaki. Należący do tego teatru artyści wznieśli kunszt
wykonawczy lalek animacyjnych (ayatsuri-ningyō)
oraz subtelną technikę ich animowania do rangi
wysublimowanej sztuki.
Lalki bunraku [17]
Spośród wszystkich japońskich lalek animacyjnych największą
finezją pod względem artyzmu wykonawczego
i techniki animacji odznaczają się lalki bunraku (bunraku-
ningyō) animowane przez trzy osoby (sannin-zukai). Zbudowane są z głowy (kashira) połączonej
z uchwytem (dogushi), deski ramiennej (kata-ita), korpusu
(dō), rąk oraz – wyłącznie w lalkach męskich – nóg.
Zespołowa technika animacji wymaga perfekcyjnej
koordynacji ruchów wszystkich animatorów, z których
każdy jest odpowiedzialny za inne części ciała. Animator
główny (omozukai) lewą ręką manipuluje głową
lalki, a prawą dłonią – jej prawą ręką. Animator
(-zukai), który nazywa się hidarizukai porusza lewą
(hidari-) ręką, posługując się długim uchwytem sashigane.
Trzeci animator (ashizukai) manipuluje dolną
częścią ciała. W przypadku lalek męskich są to nogi
(jap. ashi), a w przypadku żeńskich – poły kimona,
które układa w taki sposób, aby tworzyć wrażenie, że
pod długą szatą znajdują się nogi, choć w rzeczywistości
ich nie ma.
Animatorzy niższej rangi (ashizukai i hidarizukai)
zawsze występują w czarnych ubraniach (kurogo)
i również czarnych, osłaniających całą głowę kapturach.
Dzięki temu stanowią oni neutralne, nierozpraszające
uwagi widza tło dla animowanej przez siebie
lalki. Jedynie omozukai, animator główny (omo-),
może odkrywać twarz, ale cały czas musi kontrolować
jej ekspresję, aby nie zdradzać ani własnych uczuć, ani
emocji będących udziałem jego lalkowej postaci.
Technika animacji lalek bunraku, podobnie jak technika
gry aktorskiej we wszystkich pozostałych gatunkach
klasycznego teatru japońskiego (nō, kyōgen,
kabuki), oparta jest na stałych wzorcach ruchowych
(kata). Wiele gestów i sekwencji ruchowych jest zminiaturyzowaną
kalką gry aktora kabuki. Mimo kodyfikacji
animatorzy potrafią stworzyć iluzję żywego człowieka
i wyrazić szeroką gamę uczuć bohaterów [18].
Otome bunraku [19] Rys historyczny
W roku 1873 Uemura Bunrakuken III, oświadczając,
że lalkowy teatr bunraku, jako tradycyjna domena
mężczyzn, ma pozostać zamknięty dla współczesnych
mu emancypantek, odniósł się zapewne do niskiej
w okresie Edo (1600–1868) pozycji kobiet, ich wykluczenia
z oficjalnego nurtu życia społecznego, a zwłaszcza
do objęcia ich w 1629 roku zakazem występowania
na scenie, który spowodował, że działalnością widowiskową
zajmowały się w niewyrafinowany sposób, na
marginesie prawa, głównie kobiety lekkich obyczajów
(yūjo). W tym kontekście deklaracja Uemury była też
zapewne wyrazem jego troski o utrzymanie wysokiego
poziomu teatru lalkowego.
Ograniczenia dla kobiet zniesiono dopiero pod koniec
XIX wieku. Odtąd wcześniej nielegalne dziewczęce
jōruri (musume jōruri) mogło się zacząć rozwijać bez
formalnych przeszkód. Szybko okazało się jednak, że
nie było to łatwe, ponieważ kobiety, pozbawione
uprzednio praktyki zawodowej, nie miały szansy
kształcić się pod okiem doświadczonych artystek
i same musiały uczyć się wszystkiego od podstaw.
Wydanie przyzwolenia na występowanie kobiet na
scenie zbiegło się w czasie ze słabnącym w ówczesnej
Japonii, dynamicznie się westernizującej, zainteresowaniem
sztuką animacji wśród męskiej młodzieży
i problemami z zapewnieniem sukcesji artystycznej [20].
Animatorki nie miały wprawdzie (i nadal nie mają)
wstępu na profesjonalną scenę bunraku, ale wiele prowincjonalnych
zespołów zawdzięcza im przetrwanie
do chwili obecnej. Na obrzeżach tradycyjnego bunraku
zaczęły bowiem powstawać amatorskie grupy
kobiece. Niektóre z nich reprezentowały własny, oryginalny
styl widowiska i animacji, jak otome bunraku,
stworzone w latach dwudziestych XX wieku przez animatora
bunraku Kiritake Monzō V (1879–1948)
w Osace, twórcę zespołu Shingi-za działającego
w latach 1936–1941.
Ambicją fundatora tej grupy było łączenie rozrywki ze
sztuką wysoką i w ten sposób docieranie do każdego
widza. Początkowo jednak przedstawienia otome bunraku
nie odznaczały się wyrazistością stylu. Były zbliżone
do jōruri oraz bunraku, między innymi dlatego,
że stale tworzyli je mężczyźni. Sytuacja uległa zmianie,
gdy w 1925 roku Hayashi Jiboku, animator amator,
dostosował blisko dwudziestokilogramowe lalki bunraku
do możliwości fizycznych kobiet. Stworzył on
lalki o ponad dziesięć kilogramów lżejsze i opracował
jednoosobową technikę ich animowania.
W 1928 roku w założonym przez siebie niewielkim
dziewczęcym zespole (musume bunraku) Hayashi
Jiboku z powodzeniem prezentował nowatorskie koncepcje.
Jego grupa została zatrudniona w kurorcie
uzdrowiskowym w pobliżu Osaki. Występował w nim
również słynny żeński teatr rewiowy Takarazuka [21]. Profesjonalizm
i perfekcjonizm warsztatowy należących do
niego aktorek był stawiany animatorkom za wzór gracji
i perfekcjonizmu. Zdarzało się też, że aktorki z Takarazuki
dołączały do zespołu Hayashiego, nazwanego
z czasem Musume [22] Bunraku (Dziewczęce Bunraku) –
pierwszego w Japonii kobiecego teatru lalkowego.
Szybko zaczął on stanowić poważną konkurencję dla
założonej w 1930 roku, istniejącej do dziś grupy OsakaOtome Bunraku-za (Kobiecy Zespół Bunraku z Osaki).
Fundatorką tego ośmioosobowego zespołu była (od
1936 roku należąca do Shingi-za) Kiritake Masako
(właśc. Manami Sakamoto), która, angażując utalentowane
artystki, od razu dawała wyraz swojej troski o najwyższy
poziom i bardzo szybko zaczęła odnosić sukcesy.
W okresie największej popularności widowiska
otome bunraku, poza Musume Bunraku, zespół Kiritake
Masako z powodzeniem rywalizował z wieloma równie
popularnymi grupami, pośród których znajdowała się
też Onna Bunraku (Kobiece Bunraku).
Druga wojna światowa spowodowała utratę wielu
ludzi, lalek, kostiumów, dokumentacji dotyczącej
przedstawień otome bunraku. Dlatego po 1945 roku
trudno było tę tradycję zrekonstruować. Znaczącym
osiągnięciem okazało się odtworzenie przez Yoshidę
Oyukiego, dawnego współpracownika Kiritake
Monzō V, zespołu Otome Bunraku-za, a także kontynuowanie
działalności przez Hayashiego Jiboku.
Dzięki ich staraniom kobiece bunraku docierało
nawet do wielu małych miejscowości na terenie
całego kraju.
Scena
Przestrzeń sceniczna do przedstawień otome bunraku
jest zorganizowana podobnie jak w bunraku, ale
w sposób uproszczony – niektóre elementy są pominięte,
nie wszystkie są takie same. Często wzdłuż
rampy, z przodu sceny, ustawiona jest tylko jedna
(w bunraku są trzy), około półmetrowej wysokości,
zastawka (tesuri), która osłania dolną część nóg animatorek,
wystających poza dolny obręb lalki. Górna
krawędź zastawki wyznacza podłoże, po którym stąpają
lalki. Brakuje też sceny obrotowej.
Miejsca narratorek oraz instrumentalistki (lub instrumentalistów)
– w przeciwieństwie do bunraku – nie są
ściśle wyznaczone na scenie. Mogą one na przykład
siedzieć („po japońsku”) na środku lub po dowolnej
stronie, zwykle bokiem do widowni. Sylwetki tych
wykonawczyń mogą być całkowicie widoczne albo
częściowo ukryte za dodatkową zastawką utworzoną
na przykład z przykrytego obrusem stołu. W otome
bunraku narracja i muzyka na shamisen odznacza się
większą delikatności i żywiołowością niż w tradycyjnym
bunraku.
Z dziejów zespołu Hitomi-za Otome Bunraku
We współczesnej Japonii pozostało bardzo wąskie
grono kobiet starających się podtrzymywać tę tradycję.
Jedną z najbardziej znanych artystek otome bunraku
była Kiritake Chieko (?–2008), jedyna uczennica
Kiritake Monzō V, która po wojnie przeprowadziła się
do Chigasaki (prefektura Kanagawa) i tam kontynuowała
swą działalność artystyczną. W 1948 roku w Osace
założyła zespół Hitomi-za Otome Bunraku, który prowadziła
przez czterdzieści pięć lat. W 1969 roku zespół
ten rozpoczął ścisłą współpracę z Centrum Fundacji
Lalki Współczesnej (Gendai Ningyō Geki Sentā/
Foundation Modern Puppet Center), które zajmuje się
propagowaniem wiedzy o otome bunraku, organizując
zarówno warsztaty dla młodzieży szkolnej, jak
i występy w kraju i za granicą. Po śmierci Kiritake
Chieko prowadzeniem zespołu Hitomi-za Otome
Bunraku zajmuje się uczennica Kiritake Masako, utalentowana,
obdarzona silną osobowością Kiritake
Masaya (właśc. Sakamoto Manami), urodzona na
wyspie Awaji – ojczyźnie japońskiego lalkarstwa,
wcześniej przez dziewięć lat związana z popularnym
Teatrem Lalkowym La Clarte (Ningyō Gekijō Kurarute),
którego znakiem szczególnym jest swobodne
łączenie rozmaitego rodzaju lalek. Po opuszczeniu
tego zespołu w 1996 roku Kiritake Masaya zainteresowała
się wykonywaniem i animacją lalek typu otome
bunraku. Studiowała również tradycyjny taniec japoński
oraz taniec nowoczesny. Umiejętności te wykorzystuje
w swojej obecnej twórczości. Nawiązując do
rodzimej tradycji lalkarskiej i tanecznej, dąży do tego,
aby otome bunraku przetrwało i stało się widowiskiem
nieustannie rozwijającym się, łączącym w sobie cechy
stylu dawnego bunraku ze stylem awangardowym.
Poza występami Kiritake Masaya zajmuje się też
kształceniem animatorek otome bunraku.
Zespół Hitomi-za Otome Bunraku (obecnie jedyna
profesjonalna grupa reprezentująca otome bunraku)
jest już znany nie tylko w Japonii, ale także w Chinach,
Indiach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Stanach Zjednoczonych,
Meksyku. 19 maja 2016 roku wystąpił też
w Bielsku-Białej w ramach XXVII Międzynarodowego
Festiwalu Sztuki Lalkarskiej. Artystki zaprezentowały –
wykonany przez dwie osoby (ninin) – sakralny, dobrowróżbny
taniec Sanbasō (ninin sanbasō) oraz sztukę
Yoshitsune i tysiąc kwitnących wiśni (Yoshitsune
senbonzakura) [23]. Oba utwory należą jednocześnie
do kanonu repertuarowego bunraku, ale styl ichprzedstawiania wyraźnie się różni – przede wszystkim
pod względem odmiennej techniki animacji oraz
nacechowania całego widowiska kobiecą delikatnością.
Z tych powodów o otome bunraku powiada się
często, że jest tradycyjnym teatrem lalkowym, wyrosłym
i z jōruri, i z bunraku, ale łatwiejszym w odbiorze.
Wspólna tym gatunkom jest prowadzona przez kantora
narracja (gidayū) oraz muzyka wygrywana na
trzystrunowym, przypominającym lutnię shamisenie.
Lalka: budowa i animacja
Początkowo otome bunraku było wykonywane przez
mężczyzn, którzy prowadzili lalki zgodnie z typowymi
dla właściwego, „męskiego” bunraku zasadami trzyosobowej
animacji (sannin-zukai). Odkąd jednak
Hayashi Jiboku zminimalizował ciężar lalki do maksymalnie
pięciu kilogramów, zachowując podobną
budowę jak lalek bunraku, kobiety zaczęły posługiwać
się oryginalną techniką jednoosobowej (hitorizukai),
dwuręcznej (ryōte-zukai) animacji. Mimo istotnych
różnic umożliwia ona osiąganie analogicznych efektów
jak w bunraku.
Lalka otome bunraku składa się z głowy, korpusu,
deski ramiennej, przywiązanych do niej sznurkami rąk
oraz – w przypadku lalki męskiej – z nóg. Niektóre lalki,
jak sanbasō, nie są wyposażone w ręce, które zastępują
ręce animatorki.
W otworze deski ramiennej zatknięty jest drewniany
uchwyt dogushi. Jest na nim osadzona drewniana
głowa, którą dzięki temu można unosić w górę i opuszczać.
W uszach lalki lub w ich bezpośredniej bliskości
znajdują się zaczepy na końce około jednometrowego
sznurka nazywanego mimihimo (dosł. sznurek do uszu,
sznurek uszny). Po przymocowaniu go do uszu lalki i po
obwiedzeniu nim tyłu głowy animatorki powstaje jakby
duża sznurowa litera U. W celu zapobieżenia przesuwania
się sznurka opiera się go na uszach animatorki i na
jej ozdobionym dużą kokardą „końskim ogonie” lub
koczku – obowiązkowej fryzurze. Takie tworzące
zamknięty obieg połączenie obu głów za pomocą cały
czas maksymalnie naprężonego sznurka pozwala na
utrzymywanie ich na prawie takiej samej wysokości
i w stałej odległości od siebie, a także na poruszanie
głową lalki za pomocą ruchów głowy animatorki.
Ręce lalki otome bunraku składają się jedynie z przymocowanego
sznurkami do deski ramiennej przedramienia
zakończonego dłonią. Można ją poruszać tylko
w przegubie, za pomocą wyposażonego w sznurki,
wystającego z ręki drewnianego uchwytu z niewielkim
poprzecznym sworzniem. Palce u rąk są nieruchome,
złączone, ułożone w zaokrąglonej pozycji. Pod przegubem,
podobnie jak w lalkach bunraku, znajduje się
niewidoczna pętla, w którą animatorka może dyskretnie
wsunąć własne palce w celu przytrzymania rekwizytu,
na przykład wachlarza, co z perspektywy widza
wygląda bardzo naturalnie.
Animatorka swobodnie porusza obiema rękami lalki
za pomocą własnych rąk wsuniętych w rękawy kimo-na. Jest to możliwe dzięki temu, że nie musi (jak animator
główny w bunraku) utrzymywać w ręce całej
lalki, której ciężar przeniesiony jest na okolice jej bioder.
Taką stabilność zapewnia specjalna metalowa
listwa (seita) umocowana pionowo pod kimonem
pośrodku pleców lalki, na całej ich długości. W połowie
listwy znajduje się specjalny okrągły zaczep,
który służy do osadzania połączonego z głową
uchwytu. Dolny, rozwidlony koniec stabilizatora
seita osadza się w dużym, metalowym, odpowiedniego
kształtu zaczepie, który znajduje się tuż ponad
brzuchem i jest przytwierdzony do oplatającego talię
animatorki pasa dogane (dosł. pas biodrowy/
taliowy). Jest on uszyty ze sztywnego fragmentu podtrzymującego
przeponę oraz dwóch długich, miękkich
szarf służących do wielokrotnego obwiedzenia
talii i bezpiecznego zawiązania. Następnie od góry
wsuwa się uchwyt głowy lalki i osadza go w zaczepie
pośrodku listwy seita.
Takie zapewniające swobodę ruchów rąk i nóg rozwiązanie,
zastosowane po raz pierwszy przez Kiritake
Masako, cechuje styl otome bunraku. Dla stylu zespołów
Onna Bunraku i Musume Bunraku typowe były
natomiast przytwierdzane również u dołu listwy dwa
udegane (dosł. pas ramienny), czyli długie, haczykowate
uchwyty, które animatorka zakłada sobie na
ramiona – w tym samym celu.
Nogi lalki zginają się w kolanach. Z tyłu za piętą znajduje
się podłużny metalowy uchwyt. Służy on do przytwierdzania
nogi lalki, w sposób kojarzący się z haftką,
do zaczepu umocowanego na szerokim pasie, którym
animatorka ściśle oplata kolano, również w celu wzmocnienia
go. Dostęp do zaczepu umożliwia otwór w szerokich
spodniach hakama.
Między lalką a animatorką
Animatorki otome bunraku występują w kostiumach
o rozmaitych kolorach, takich jak fiolet, błękit, biel,
czerń. Ich strój składa się z kimona wpuszczonego
w szerokie damskie spodnie hakama oraz naramiennika
kataginu – elementu tradycyjnego, formalnego
stroju samuraja. Każda animatorka otome bunraku ma
odsłoniętą twarz i (niezgodnie z konwencją bunraku)
może nią dyskretnie wyrażać emocje lalkowej postaci.
Animatorki stanowią zatem mniej neutralne niż
w bunraku tło dla lalki, tym bardziej że synchronizują
one ruchy własnej głowy z ruchami animowanej przez
siebie głowy (kubi), co widzowi nie przeszkadza,
ponieważ niemal całkowicie osłania ona postać animującej,
a w dodatku poza głową prawie cała
powierzchnia lalki przylega do ciała animatorki, która
nadaje jej ruch własnym ciałem [24]. Lalka przejmuje
zatem niejako cechy naturalnego ruchu animatorki.
Wzmacnia się poczucie realizmu lalkowej postaci.
Następuje bowiem nawet silniejsze niż w bunraku stopienie
obu ciał – żywego z martwym. Dochodzi do ich
idealnego zespolenia – niejako do niezamierzonego
ucieleśnienia idei Craigowskiej nadmarionety.
Na profesjonalnej scenie klasycznego teatru japońskiego
kobieta (aktorka, tancerka, animatorka, instrumentalistka,
wokalistka) jest nieobecna, choć protoplastką
kabuki była kapłanka Okuni, a w repertuarze
dramatycznym nie brakuje kobiecych postaci. Wszystkie
z nich odgrywane są przez mężczyzn, którzy
w zależności od gatunku (nō, kyōgen, kabuki) używają
innych sposobów, aby je odgrywać. Na scenie japońskiego
teatru lalkowego nieobecność animatorek ma
dodatkowe uzasadnienie: lalki jōruri czy bunraku są
na tyle ciężkie, że stanowią trudną do pokonania przez
kobietę barierę. Do dziś nic się pod tym względem nie
zmieniło, ale żeńskie bunraku (otome bunraku), skupiające
w sobie cechy różnych rozwiązań konstrukcyjnych
i animacyjnych stosowanych w lalkach z wcześniejszych
wieków, jest podobnym fenomenem jak
powstały w tym samym czasie żeński zespół rewiowy
Takarazuka.
[1] Ze względu na wąskie ramy artykułu ograniczono się do podania nielicznych
przykładów dobrze ilustrujących omawiane zagadnienia i świadczących
o wielkiej innowacyjności japońskich lalkarzy – mistrzów zarówno
prostoty, jak i skomplikowanych mechanizmów. Więcej informacji na temat
japońskiego teatru lalkowego (głównie bunraku) zob.: E. Żeromska,
Japoński
teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy. Tom 2, Kabuki, bunraku,
Warszawa 2010, s. 233-358. Por.: B. Kubiak Ho-Chi, Tragizm w japońskim teatrze
lalkowym bunraku, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa
2011.
[2] Jedną z bardziej znanych jest świątynia shintoistyczna Awashi-jinja w Wakayamie
(prefektura Wakayama).
[3] Zob. przypis 4.
[4] Jōruri – pierwsze określenie teatru lalkowego, używane do końca XIX wieku;
w tym czasie w stosunku do widowiska ningyō-jōruri używano również
innych określeń: np. ayatsuri (dosł. animacja) czy ayatsuri-shibai (dosł. teatr
animacji), a od połowy XIX wieku również bunraku (od nazwiska artysty
Uemury Bunrakukena III). Termin jōruri pochodzi od imienia tytułowej bohaterki
popularnego w XVI wieku utworu Jōruri-monogatari (Opowieść
o Jōruri, po 1485), który stał się literacką podstawą teatru. Termin ten należy
rozumieć również jako jeden z wielu stylów narracji w widowiskach lalkowych.
Termin bunraku odnosi się natomiast wyłącznie do profesjonalnego
stylu zespołu Narodowego Teatru Bunraku (Kokuritsu Bunraku Gekijō)
z Osaki, choć w literaturze zachodniej terminem tym powszechnie określa
się japoński teatr lalkowy w ogóle. Japończycy natomiast wyraźnie oddzielają
wysublimowane bunraku od rustykalnego, chropawego, amatorskiego
stylu ningyō-jōruri.
[5] Saitō R. (red.), Nihon ningyō omocha jiten (Słownik japońskich lalek i zabawek),
Tōkyōdō, Tōkyō 1997, s. 242-243.
[6] Szerzej o lalkach tsume zob.: E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny... dz.cyt.,
s. 331-332.
[7] Kanō K., Nihon ayatsuri ningyō-shi: keitai hensen, sōhō gijutsu-shi (Dzieje japońskich
lalek animacyjnych: zmiany w modelunku i techniki animacji),
s. 307-320, 335-344, 348-354, 372-395 (praca magisterska Marcina Kołackiego
napisana pod kierunkiem prof. Estery Żeromskiej).
[8] Na temat lalek z wyspy Sado zob.: E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny...
dz.cyt., s. 297-301.
[9] Na temat lalek z Yamanokuchi zob.: japońskojęzyczny, edukacyjny materiał
filmowy na temat tradycji bun’ya pielęgnowanej w miejscowości
Yamanokuchi (prefektura Miyazaki), [online], [dostęp: 9.01.2017], dostępne
na: https://www.youtube.com/watch?v=7whaZ3lI3zQ oraz https://www.
youtube.com/watch?v=2Ftxib1jjmE.
[10] Ōyatsu S., Ningyō shikisanba-no seiritsu-ni tsuite (O narodzinach lalkowego
shikisanba), „Shōwa Joshi Daigaku Bunka-shi Kenkyū” (Badania historii kultury,
Kobiecy Uniwersytet im. Ery Shōwa), vol. 7 (2003), s. 86 (wstępne
opracowanie Marcin Kołacki).
[11] Shikisanba (dosł. trzy [tańce] ceremonialne [wykonywane] w trzeciej kolejności)
– dawna nazwa sakralnego widowiska okina-mai (dosł. tańce starca),
szczególnie popularnego od V do VIII wieku. Z czasem następowało stapianie
shikisanba z innymi gatunkami widowiskowymi, jak np. kagura, teatr nō,
kabuki, jōruri/bunraku. Polegało to na przybieraniu cech każdego widowiska,
co było konieczne ze względu na to, że prezentacje odbywają się przed
rozpoczęciem właściwych przedstawień. Całe, niosące dobrowróżbne przesłanie,
widowisko shikisanba (okina-mai) składa się z trzech części: tańców
senzai (dosł. tysiąc lat), okina (dosł. starzec) i sanbasō (dosł. trzeci w kolejności),
z których każdy jest wykonywany w innej masce (odpowiednio
w kolorze cielistym, białym, czarnym). Obecnie najczęściej wykonywany
jest taniec drugi (okina) oraz trzeci (sanbasō). Sanbasō zwykle wykonuje
jeden tancerz, ale zdarza się, że jest ich dwóch, jak w otome bunraku,
i wówczas, dla podkreślenia różnicy, nazywa się ninin sanbasō (dwuosobowe
sanbasō). Szerzej na temat tańców shikisanba (okina) zob.: E. Żeromska,
Maska na japońskiej scenie. Od pradziejów do powstania teatru nō, Wydawnictwo
Trio, Warszawa 2003, s. 43-53.
[12] Saitō R. (red.), Nihon ningyō omocha jiten (Słownik japońskich lalek i zabawek),
Tōkyōdō, Tōkyō 1997, s. 242-243.
[13] Tezuma jest potocznym odpowiednikiem słowa tejina (iluzjonistyka, sztuka
iluzjonistyczna, sztuczka magiczna).
[14] Kanō K., Nihon ayatsuri ningyō-shi... dz.cyt., s. 590, 635.
[15] Tamże, s. 592-594. Szerzej na temat lalki bunraku zob.: E. Żeromska, Japoński
teatr klasyczny... dz.cyt., s. 311-332.
[16] Na temat lalek awa-deko ningyō zob.: E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny...
dz.cyt., s. 302-310.
[17] Dane bibliograficzne jak w przypisie 15.
[18] Szerzej zob.: E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny... dz.cyt., s. 333-346.
[19] Opracowano na podstawie: D.J. Ashmore, Kiritake Masako’s Maiden’s Bunraku,
„Electronic Journal of Contemporary Japanese Studies”, article 3
(2005), [online], [dostęp: 10.01.2017], dostępne na: http://www.japanesestudies.
org.uk/articles/2005/Ashmore.html.
[20] Sztuka animacji w bunraku, podobnie jak arkana gry aktorskiej w pozostałych
gatunkach japońskiego teatru klasycznego (nō, kyōgen, kabuki), jest
dziedziczna, przekazywana z ojca na syna.
[21] Zespół wystąpił w Polsce w 1934 roku.
[22] Role kobiece w zespole Takarazuka nazywają się musume-yaku, a odgrywane
również przez kobiety role męskie – otoko-yaku.
[23] Właśc.: Yoshitsune, czyli tysiąc wiśni (1747). Autorami są: Takeda Izumo II
(1691–1756), Miyoshi Shōraku (1696–1772), Namiki Sōsuke (inaczej: Namiki
Senryū, ok. 1695–1751). Jest to pięcioaktowa sztuka historyczna (jidaimono)
o bardzo zawiłej akcji. Największą popularnością cieszy się akt czwarty
o upolowanej lisicy, z której skóry wykonano bębenek o zachwycającym
brzmieniu.
[24] Zob.: Garabina [właśc. Golovina] K., Otome-bunraku-kō: Otome-bunraku-za
kenshūsei-to shite-no ichinen, „Shichōkaku-kyōiku”, vol. 28 (2005), s. 33-42,
[online], [dostęp: 25.11.2012], dostępne na: http://www.kansai-u.ac.jp/fl/
publication/pdf_aids/28/22_Golovina.pdf.
.