Książka o kulturowej wzajemności
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach wydało
niepozorną książkę Ewy Tomaszewskiej, a jej pojawienie się
dopiero po jakimś czasie dotarło do świadomości czytelników
zagranicznych. W 2016 roku książka słusznie doczekała
się prezentacji na jednym z ważnych wydarzeń kulturalnych na Słowacji –
na festiwalu Bábkarská Bystrica. Jednocześnie słowackie centrum UNIMA
przyznało Ewie Tomaszewskiej nagrodę za osiągnięcie teatrologiczne.
Publikacja opowiada bowiem o wzajemnych międzynarodowych kontaktach
kulturowych, a zwłaszcza przedstawia historię oraz współczesne
polsko-
słowacko-czeskie relacje teatru lalek na terenie Śląska. Rzetelnie
sporządzona teatrologiczna praca ma 372 strony wraz ze skrupulatnie
opracowanymi załącznikami.
Śpiąca Królewna | Olsztyński Teatr Lalek | reż. Petr Nosálek | fot. A. Kukułowicz |
Książka adresowana jest przede wszystkim do teatrologów, studentów i artystów, ale zwraca się także do szerszej publiczności. Tomaszewska bowiem nie zapomina o historycznym i społeczno-kulturowym kontekście, który stanowi płaszczyznę odniesienia dla procesów teatralnych dziejących się w konkretnym czasie i przestrzeni. To powoduje, że jej tekst staje się przejrzysty i zrozumiały.
W pierwszej części, posługując się metodą porównawczą, autorka opisuje
tradycje oraz artystyczne formowanie się teatru lalkowego w Polsce i Czechosłowacji
od końca II wojny światowej do lat 80. XX wieku. W drugiej
części, wykorzystując z kolei metodę biograficzną, skupia się na twórczości
konkretnych czeskich i słowackich artystów (reżyserów, scenografów
i kompozytorów) działających na terenie Śląska. Jednak rdzeń opowieści
stanowią sylwetki czeskich reżyserów – Karla Brožka (1935–2014) i Petra
Nosálka (1947–2013) oraz słowackiego reżysera Mariána Pecki i ich polskie
inscenizacje. Im właśnie autorka poświęciła osobne i szerzej opracowane
rozdziały. W ten sposób udało się też uchwycić szczytowe osiągnięcia teatralne w karierze twórców, którzy ostatnie lata swego
artystycznego życia spędzili na Śląsku w Polsce.
W swojej teatrologicznej pracy Tomaszewska opisuje,
oprócz dziś istniejących, także przeszłe kierunki
i style rozwijające się na terenie Czech i Słowacji. Tak
postawiona
koncepcja przynosi spore wyzwania dla
obcokrajowca, zwłaszcza związane z pułapkami
uproszczonego rozumienia procesów rozwojowych
i ich historycznych kontekstów w Czechach i Słowacji.
Wydaje się jednak, że przy wszystkich trudnościach
udało się autorce uchwycić zasadnicze fakty, artystyczne
trendy oraz osobowości, które wpłynęły na
rozwój teatru lalek w Czechach do roku 1980 (np. Jan
Malík i rozwój teatru według modelu Obrazcowa,
powstanie katedry teatru lalek DAMU, DS+H [Divadlo
Spejbla i Hurwinka – przyp. red.], czarny teatr itd.).
Z drugiej strony, przypomniała znanych twórców, którzy
przenieśli zasady teatru lalek do innych form
sztuki (np. Jan Švankmajer).
Osobny rozdział poświęcony jest wzajemnym stosunkom
kulturalnych na Śląsku w ramach międzynarodowych
festiwali (książka zawiera dokładny spis
przedstawień czeskich i słowackich teatrów lalek prezentowanych
na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów
Lalek w Bielsku-Białej od 1966 do 2012 roku,
a także wykaz imprez towarzyszących festiwalowi
poświęconych czeskiemu i słowackiemu teatrowi
lalek, np. wykłady czy wystawy). Kolejne rozdziały
dotyczą edukacji teatralnej lalkarzy, a także dramaturgii
– tu autorka przedstawia informacje o czeskiej
i słowackiej literaturze granej na polskiej scenie.
W rozdziale Najważniejsze ośrodki nowego teatru lalek
w Czechosłowacji opisuje teatry w Libercu, Hradcu
Králové, Pilźnie i Pradze, które w pewnym okresie
realizowały najbardziej nowatorskie inscenizacje
lalkowe w Czechosłowacji.
Wprawdzie teatrom słowackim Tomaszewska po-
święca mniej miejsca, jednak wspomina przynajmniej
Krajské bábkové divadlo w Bańskiej Bystrzycy
(obecnie Bábkové divadlo na Rázcestí). Scena ta
dzięki swojej nowatorskiej estetyce, wraz z teatrem
Drak, należała do najbardziej znaczących i najbardziej
twórczych w całej Czechosłowacji. A jej wyrazistą
osobowością był Jozef Mokoš. Warto dodać, że
dzięki niemu już w drugiej edycji festiwalu Bábkarská
Bystrica (1980) wystąpił zespół z Polski – PTL Rabcio
z Rabki, który zaprezentował przedstawienie O Zwyrtale
Muzykancie w reżyserii Joanny Piekarskiej. Wówczas
także Wiesława Domańska, w ramach seminarium,
przedstawiła referat Aktualne zagadnienia
twórczego rozwoju tradycji ludowych. Tak zrodziły się
już wtedy twórcze kontakty między bystrzyckim festiwalem
a Polską. Ewa Tomaszewska, opisując działania
teatralne w przestrzeni Śląska, pominęła te fakty.
Druga część książki zawiera między innymi znakomicie
opracowane świadectwo teatrologa o twórczości
trzech, wcześniej wspomnianych, reżyserów. Autorskie
opracowanie nie jest li tylko pracą dokumentalisty
teatralnego, lecz także próbą wejścia pod powierzchnię faktów. Z jednej strony autorka cytuje
recenzentów, z drugiej przedstawia swoje własne
refleksje oraz, z czym rzadko możemy się spotkać,
ukazuje tych twórców trochę inaczej, odkrywa ich
wnętrze, szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak
bardzo zadomowili się w Polsce. Z polskim środowiskiem
identyfikował się Petr Nosálek, którego spektakle
podziwiała szeroka polska publiczność, głównie na
Śląsku. Ta ziemia dała mu to, czego w Czechach nie
mógł dostać. Były to m.in. poruszające doświadczenia
związane z realizacją misteriów: Misterium drogi św.
Wojciecha oraz De Regeneratione. Powtórne narodziny.
Jak pisze Ewa Tomaszewska: Oba wielkie widowiska,
o św. Wojciechu i o Jakubie Böhme pokazują, że religijność
jest rozumiana przez Nosálka szeroko, można
powiedzieć antropologicznie, jako wierność ponadczasowym
wartościom zawartym w platońskiej triadzie –
dobro, prawda i piękno, rozszerzonej o chrześcijańską
miłość bliźniego; ale także jako wierność samemu sobie
i wyznawanym przez siebie ideałom.
Karel Brožek był związany z polskim środowiskiem lalkarskim
od czasu sławnej polsko-czesko-słowackiej
inscenizacji Janosika (1975). Powstałe wówczas więzi
doprowadziły go w końcu do Polski, gdzie – podobnie
jak Petr Nosálek – wyreżyserował wiele przedstawień.
Tomaszewska szczególnie docenia jego koncepcję
drugiej sceny Teatru Lalki Aktora Ateneum w Katowicach,
którą stworzył, będąc tam kierownikiem artystycznym,
w latach 2007–2012.
Wreszcie autorka poświęca uwagę także innym czeskim
reżyserom – Josefovi i Jakubowi Kroftom, Miroslavowi
Vildmanowi oraz ich twórczości.
Zwraca także uwagę na słowackiego reżysera Mariána
Peckę. Charakteryzuje jego styl inscenizacyjny, wyróżniający
się różnorodnością środków ekspresji i oryginalnością
pomysłów teatralnych, które jednak zawsze
podporządkowane są aktorowi. Podsumowuje, ale
i prezentuje refleksje na temat jego najważniejszych
spektakli zrealizowanych w Teatrze Lalek Banialuka
w Bielsku-Białej i w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora.
W osobnym podrozdziale opisana zostaje wyjątkowa
inscenizacja sztuki W. Gombrowicza Iwona, księżniczka
Burgunda. Tomaszewska oprócz Pecki prezentuje
również jego zespół, a zwłaszcza scenografkę –
Evę Farkašovą, która rzadko pojawia się w słowackim
teatrze lalek.
Można śmiało stwierdzić, że książka Ewy Tomaszewskiej
Tam i z powrotem jest wyjątkowa. Stanowi nie
tylko wiarygodne źródło dla dalszych prac teatrologicznych,
ale też dla historii kultury Śląska i historii
teatru lalkowego w Polsce, Czechach i Słowacji.
Staje się częścią kroniki kontaktów pogranicza kulturowego
naszych narodów. Jest zatem czymś więcej niż
pracą teatrologiczną – jest pamiątką naszych wzajemności
kulturowych.
Tam i z powrotem, Ewa Tomaszewska. Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego, Katowice 2014, 372 strony.