Lucyna Kozień – krytyk teatralny, redaktor naczelna pisma „Teatr Lalek”, w latach 2003-2019 dyrektor naczelna i artystyczna Teatru Lalek Banialuka i Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej. Wcześniej, od 1981 r., kierownik literacki Banialuki i współorganizatorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej. 

Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Podyplomowego Studium Dziennikarskiego przy UJ. 

Członek Zarządu Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA (nieprzerwanie od 1995 roku), od 2007 r. II Wiceprezydent POLUNIMA. 

W latach 1989-95 członek Zarządu Polskiego Ośrodka ASSITEJ - Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży. 

Autorka sztuk i adaptacji scenicznych (m.in. Opowieści o chłopcu i wietrze oraz Zbójnickiej opowieści) oraz kilkunastu publikacji książkowych z zakresu teatru, m.in. wydawnictw poświęconych bielskiemu festiwalowi i monografii Teatru Lalek Banialuka (ostatnia: banialuka bielsko-biała 70 lat); wydawnictwa Teatr bez granic/theatre without frontiers; „Sen. Helmut Kajzar”; 100 przedstawień polskiego teatru lalek (współred.). Jest autorką publikacji o artystach polskiego teatru lalek z serii „Lalkarze” - o Jerzym Zitzmanie, Aleksandrze A. Łabińcu, Janie Dormanie, Włodzimierzu Dobromilskim, Krzysztofie Rau). Redaktorka wydawnictw Stowarzyszenia Artystycznego Teatr Grodzki – Pokażę ci świat, Teatralna mapa Europy, Teatr i terapia, Scenariusz teatralny. W 2021 r. ukazała się jej publikacja O lalki, lalki…/Puppets, Puppets… poświęcona działalności Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA w latach 1961-2021. 

Od 2001 roku redaktorka naczelna „Teatru Lalek” i (od 1995 r.) „Animatora”. Swoje teksty o teatrze publikowała m.in. na łamach „Teatru Lalek”, „Animatora”, „Teatru”, „Sceny”, „Sztuki dla Dziecka”, „Loutkářa”, „Wokół teatru”, „Beskidzkiego InformatoraKulturalnego”, „Relacji-Interpretacji”, „Opcji”, „Gazety Prowincjonalnej”. Współpracowała z Instytutem Sztuki PAN przy tworzeniu Almanachu Sceny Polskiej oraz Słownika biograficznego teatru polskiego, a z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przy tworzeniu Raportu o stanie polskiego teatru dla dzieci i młodzieży w latach 1989-2003

Jest laureatką nagród m.in. Ogólnopolskiego Konkursu „Bliżej teatru” i „Sceny” (1988), Złotej Maski (1997), Nagrody Ministra Kultury (1998, 2019),Nagrody Polskiego Ośrodka ASSITEJ dla wybitnego krytyka teatralnego za rok 2005, Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2007), Nagrody Artystycznej IKAR (2012, Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2017).