W czerwcu w Białostockim Teatrze Lalek odbyło się Walne Zgromadzenie Polskiego Ośrodka Lalkarskiego UNIMA – POLUNIMA. W wyniku wyborów wyłoniono na kolejne cztery lata nowe władze stowarzyszenia.
Prezydent POLUNIMA – Jacek Malinowski
I Wiceprezydent – Ewa Piotrowska
II Wiceprezydent – Lucyna Kozień
Członkowie Zarządu: Bernarda Bielenia, Robert Drobniuch
Komisja Rewizyjna: Ireneusz Maciejewski (przewodniczący)
oraz Renata Chudecka i Marek Chodaczyński (członkowie)
Marszałek Rady POLUNIMA – Zbigniew Niecikowski
Wicemarszałek Rady POLUNIMA – Zbigniew Prażmowski
POLUNIMA działa w Polsce od 1961 roku. Jest to organizacja wyjątkowa, bo zrzeszająca polskie instytucje lalkarskie i artystów związanych z teatrem lalkowym w naszym kraju. Praca na rzecz POLUNIMA jest niewątpliwie zaszczytem, ale również niełatwym wyzwaniem. Głównym celem statutowym jest inicjowanie i organizowanie współpracy wszystkich lalkarzy praktyków, teoretyków, pracujących zawodowo i ochotniczo, jak również wszystkich zainteresowanych rozwojem lalkarstwa.
Jest to możliwe do osiągnięcia poprzez m.in.:
1. Organizowanie konferencji, festiwali, konkursów, wystaw, odczytów, prac badawczych i innych form aktywności.
2. Współudział w organizowaniu studiów krajowych i zagranicznych dla pojedynczych osób i grup.
3. Inicjowanie wymiany kulturalnej zespołów teatralnych, grup lub indywidualnych osób z lalkarzami z innych krajów w celu wymiany doświadczeń.
4. Popularyzację działalności UNIMA w Polsce.
5. Inicjowanie akcji wydawniczych i wydawanie publikacji służących popularyzacji i rozwojowi ruchu lalkarskiego.
6. Wymianę tekstów i literatury lalkarskiej
z zagranicą.
7. Propagowanie teatru lalek przez film, radio, telewizję itp.
8. Prowadzenie biblioteki i archiwum lalkarskiego.
9. Udział w pracach międzynarodowych i polskich organizacji podobnego rodzaju.
Z pewnością realizacja tego szlachetnego celu
wymaga zbudowania silnej środowiskowej wspólnoty,
która jednocześnie będzie mogła reagować na problemy,
jakie przynosi nam dzisiejsza rzeczywistość.
POLUNIMA może stać się rzecznikiem spraw, inicjatorem
rozwiązań, mediatorem w konkretnych sytuacjach
budzących powszechne wątpliwości.
POLUNIMA powinna być organizacją promującą polskie
lalkarstwo oraz ciałem doradczym i opiniującym.
POLUNIMA musi łączyć pokolenia artystów, otwierając
środowisko na nowe lalkarskie poszukiwania, na
dialog z tradycją i dokonaniami pokoleń fantastycznych
ludzi oddanych lalkarstwu.
Jak tego dokonać?
Po pierwsze: łączmy, nie dzielmy.
Po drugie: miejmy serce i patrzmy w serce.
Po trzecie: śpieszmy się powoli.
Po czwarte: w wielości siła.
Po piąte: ze zdrowym rozsądkiem za pan brat.
Prezydent Jacek Malinowski
Jacek Malinowski
Doktor habilitowany sztuki, reżyser i scenarzysta,
dyrektor naczelny i artystyczny Białostockiego Teatru
Lalek. Prodziekan do spraw kierunku reżyserii
w latach 2016–2019 i profesor na Wydziale Sztuki Lalkarskiej
w Białymstoku Akademii Teatralnej im. Aleksandra
Zelwerowicza w Warszawie. Pracował w radiu,
operze i licznych teatrach w Polsce i za granicą
(Niemcy, Węgry, Słowacja, Litwa, Estonia, Dania). Zrealizował
ponad osiemdziesiąt przedstawień. W latach
2009–2012 był dyrektorem artystycznym Teatru Maska
w Rzeszowie (pełnił także funkcję dyrektora naczelnego).
Od 2015 roku członek Zarządu, a od 2019 roku
prezydent Polskiego Ośrodka Lalkarskiego UNIMA.
Konsultant merytoryczny Miasta Białystok w AVIAMA
– Stowarzyszeniu Miast Wspierających Lalkarstwo.
Pomysłodawca i organizator festiwali teatralnych,
m.in.: Maskarady i Źródeł Pamięci w Rzeszowie oraz
Metamorfoz Lalek w Białymstoku. Zdobywca wielu
nagród i wyróżnień na festiwalach w kraju i za granicą,
w tym m.in. nagrody za reżyserię monodramu Historia
Księcia H. na festiwalu Baltic Puppetwhirl w Wyborgu
(Rosja, 2019), Nagrody Specjalnej Jury na 2. Międzynarodowym
Festiwalu Teatrów Lalek pUPpet w Kijowie
(Ukraina, 2018) za przedstawienie Ony, nagrodzone
również na festiwalach Walizka w Łomży i Lalka też
Człowiek (2019), czy Grand Prix na 16. Międzynarodowym
Festiwalu InterLyalka 2017 w Użhorodzie (Ukraina,
2017) za przedstawienie O Rycerzu bez Konia.
Nagradzano też inne przedstawienia w jego reżyserii:
Siała baba mak i Przygody Sindbada Żeglarza zrealizowane
w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
Nibylandia, Żołnierzyk, Szpak Fryderyk (Białostocki
Teatr Lalek); Pod-Grzybek (Teatr Baj Pomorski, Toruń);
Niech żyje cyrk! (Teatr Maska, Rzeszów); Chłopiec
i szczęście (Teatr Lalek, Łomża).
W 2018 roku odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony
Kulturze – Gloria Artis”
Ewa Piotrowska
Reżyser teatralny, działaczka struktur międzynarodowych
na rzecz teatru dla dzieci i młodzieży. Absolwentka
Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza
w Warszawie – Wydziału Sztuki Lalkarskiej
w Białymstoku oraz Akademii Muzycznej w Krakowie,
gdzie ukończyła studia podyplomowe na kierunku
„Zarządzanie kulturą w wymiarze europejskim”. Od
2009 roku jest dyrektorem Teatru Baj w Warszawie,
najstarszego teatru lalek w Polsce. Wcześniej w latach
2005–2008 była dyrektorem artystycznym Teatru
Maska w Rzeszowie. Jako reżyser teatralny współpracowała
z licznymi scenami w Polsce i za granicą. Laureatka
wielu nagród, w tym niezwykle cennych odznaczeń:
Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze – Gloria
Artis” (2010), Nagrody Henryka (2016) przyznanej „za
wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru lalek” i być
może najważniejszego, bo przyznawanego bezpośrednio
przez dzieci Orderu Uśmiechu (2015) – międzynarodowego
odznaczenia nadawanego za działania
przynoszące dzieciom radość.
Warto podkreślić jej udział w międzynarodowych projektach
teatralnych, m.in. realizowanych z partnerami
z Norwegii, Niemiec, Japonii czy Meksyku. Jako pierwszy
polski twórca została zaproszona w 2012 roku do
Programu Next Generation Network, skupiającego
młodych artystów związanych z teatrem dla dzieci
i młodzieży z całego świata. W latach 2013–2014 członek
Rady Artystycznej XVIII Światowego Kongresu
ASSITEJ oraz Koordynator Programu Next Generation
XVIII Światowego Kongresu ASSITEJ. W latach 2014–
2017 skarbnik Polskiego Ośrodka ASSITEJ.
Od czerwca 2019 roku I wiceprezydent Polskiego
Ośrodka Lalkarskiego UNIMA.
Za swój cel i misję w zarządzie POLUNIMA uważa
pracę na rzecz poprawy wizerunku polskiego teatru
lalek na arenie międzynarodowej, wzmocnienie świadomości
naszego dziedzictwa lalkarskiego oraz stworzenie
nowych perspektyw dla rozwoju współpracy
międzynarodowej w szerokim zakresie.
Lucyna Kozień
Krytyk teatralny, redaktor naczelna pisma „Teatr
Lalek”, w latach 2003–2019 dyrektor naczelna i artystyczna
Teatru Lalek Banialuka i Międzynarodowego
Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej, wcześniej
od 1981 roku kierownik literacki Banialuki. Absolwentka
polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
w Krakowie i Podyplomowego Studium Dziennikarskiego
przy UJ.
Członek Zarządu Polskiego Ośrodka Lalkarskiego
UNIMA (nieprzerwanie od 1995 roku), od 2007 roku
II wiceprezydent POLUNIMA.
Autorka sztuk i adaptacji scenicznych oraz kilkunastu
publikacji książkowych z zakresu teatru, m.in. monografii
Teatru Lalek Banialuka, wydawnictwa Teatr bez
granic / Theatre without Frontiers, Sen. Helmut Kajzar,
100 przedstawień polskiego teatru lalek (współred.)
i publikacji o artystach polskiego teatru lalek z serii
„Lalkarze” – o Jerzym Zitzmanie, Aleksandrze
A. Łabińcu, Janie Dormanie, Włodzimierzu Dobromilskim,
Krzysztofie Rau. Redaktorka publikacji Stowarzyszenia
Artystycznego Teatr Grodzki – Pokażę ci
świat, Teatralna mapa Europy, Teatr i terapia, Scenariusz
teatralny.
Swoje teksty o teatrze publikowała m.in. na łamach
„Teatru Lalek”, „Teatru”, „Sceny”, „Sztuki dla Dziecka”,
„Loutkářa”, „Relacji–Interpretacji”. Współpracowała
z Instytutem Sztuki PAN przy tworzeniu Almanachu
Sceny Polskiej oraz Słownika biograficznego teatru polskiego,
a z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przy
tworzeniu Raportu o stanie polskiego teatru dla dzieci
i młodzieży w latach 1989–2003.
Jest laureatką nagród, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu
„Bliżej teatru” i „Sceny” (1988), Złotej Maski
(1997), Nagrody Polskiego Ośrodka ASSITEJ dla wybitnego
krytyka teatralnego za rok 2005, Ikara (2012),
Złotego
Medalu „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”
(2017).
W POLUNIMA interesuje ją w szczególności działalność
wydawnicza oraz krytyka teatralna, a także problematyka
związana z organizacją krajowych i międzynarodowych
festiwali lalkarskich.
Bernarda
Anna Bielenia
Reżyserka teatralna i filmowa, pedagog.
Absolwentka kierunków aktorskiego i reżyserii
Akademii Teatralnej im. Aleksandra
Zelwerowicza w Warszawie – Wydziału
Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Specjalność
reżyserską wykorzystuje w szerokim
zakresie realizowanych prac. W 1997 roku
znalazła się w zespole redakcyjnym białostockiego
ośrodka TVP, z którym nawiązała
wieloletnią współpracę. Jest autorką filmów, reportaży,
felietonów, tworzy programy kulturalne i edukacyjne
(także te dedykowane dzieciom w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym). Otrzymała nagrodę
prezesa TVP S.A. w kategorii „Najlepszy program kulturalny”.
W dorobku ma udział w wielu polskich i międzynarodowych
festiwalach oraz konferencjach. Reżyseruje
spektakle teatralne, muzyczne oraz formy
filmowe i radiowe. Współpracuje ze Studium
Wokalno-Aktorskim w Białymstoku, gdzie reżyseruje
spektakle dyplomowe. Od 1993 roku związana jest
z macierzystą uczelnią. Pracę pedagoga realizowała
przez wiele lat na kierunku aktorskim, prowadząc
zajęcia gry aktora lalką i zadań aktorskich z przedmiotem.
Od 2013 pracuje na kierunku reżyserii (proseminarium
reżyserskie, technika pracy z aktorem w planie
lalkowym, mała forma teatralna). Rozpoczęła również
cykl zajęć na kierunku reżyserii „Lalki przed kamerą”,
których celem jest tworzenie krótkich form filmowych.
Efekty pracy pedagogicznej zostały docenione
nagrodą rektora.
„Będąc częścią struktury zarządzającej POLUNIMA
chciałabym wzbogacić wizerunkowo działalność Polskiego
Ośrodka Lalkarskiego, wykorzystując film.
Mam na myśli format filmowy charakterystyczny dla
naszej specjalności. Animacja lalkowa mogłaby stać
się doskonałą oprawą dla multimediów będących
obecnie ważnym elementem informacji. Zrealizowany
w ubiegłym roku film BTLoskop [65 lat BTL]
może być wizytówką moich dążeń”.
Robert Drobniuch
Reżyser teatralny, menadżer kultury, od 2012 roku
dyrektor Teatru Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach.
Absolwent reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza
w Warszawie – Wydziału Sztuki Lalkarskiej
w Białymstoku oraz podyplomowych studiów reżyserii
opery i innych form teatru muzycznego w PWST
w Krakowie. Ukończył Międzynarodowe Szkolenie
Operatorów Kultury przy Narodowym Centrum
Kultury
oraz liczne kursy i warsztaty. Współtworzył
białostockie Stowarzyszenie Artystyczne Kolegtyw
i Międzynarodowy Przegląd Inicjatyw Teatralnych
Białysztuk.
Realizuje spektakle dla dzieci i dorosłych, różnorodne
gatunkowo (wyreżyserował m.in. operę dla dzieci
Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze
czy inscenizację Sklepów cynamonowych wg Schulza
w formie teatru cieni). Jako reżyser współpracował
z teatrami w Polsce i za granicą (np. Białostockim Teatrem
Lalek, Teatrem Guliwer w Warszawie, Teatrem
Maska w Rzeszowie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie,
Teatrem Pleciuga w Szczecinie, Operą Krakowską,
Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Divadlem loutek
w Ostrawie, Stambul Karagöz Puppet Foundation,
Teatrem Dramatycznym w Gnieźnie, Teatrem Dramatycznym
w Jeleniej Górze).
Jako dyrektor Teatru Kubuś zainicjował Wakacyjny
Festiwal Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART!
w Kielcach czy Międzynarodowy Konkurs na Lalkę
Teatralną Animatus oraz wiele innych projektów.
Laureat nagród i wyróżnień, np. Nagrody Ministra Kultury
Belgii, Nagrody Prezydenta Miasta Białegostoku,
Nagrody Ministra Kultury dla Wyróżniających się
Twórców Kultury dla Dzieci za dokonania w dziedzinie
teatru (2015). Nagradzano też jego spektakle, m.in.
Mikrokosmos. Kompozycje (Grand Prix na Festiwalu
Korczak), Sklepy cynamonowe, Wodną opowieść.
W POLUNIMA jest w szczególności zainteresowany
współpracą z grupami i twórcami działającymi
pozainstytucjonalnie.